Toch nog op vakantie!

Twee keer eerder heb ik het hier verkondigd, en was het vier jaar geleden nog een hoopvolle gedachte, nu is het een snel geworteld besef: sinds we in het Gele Huis wonen, hoeven we niet meer op vakantie. Weg van de plek waar we wonen op zoek naar iets mooiers rustigers beters. Alles wat we wensen en nodig hebben is immers hier. Toch zijn we nu ‘weg’, en wel in Zweden.

We zagen elkaar voor het eerst en meteen ook voorlopig voor het laatst, vier jaar geleden, vlak voor haar emigratie. Een bijzondere ontmoeting, waarover ik destijds dit blog schreef. We hebben al die tijd contact gehouden. We zagen op afstand elkaars dromen werkelijkheid worden, elkaars leven veranderen, en konden virtueel bij elkaar terecht als het eens even niet zo lekker liep. Het plan werd geboren: als Mirjam en haar man eens naar NL zouden gaan, zouden wij op huis en have oppassen.

En zo vertrekken wij, met een stevige storm op komst, naar het oosten. Over de grote Storebælt- en Øresundbruggen. Onder ons schuimend sop. Twee handen aan het stuur.

De brug over de Storebælt tussen de Deense eilanden Fyn en Sjælland
Storebæltsbroen
Zon op het beton van de Storebæltsbroen
En enkele uren later de brug tussen Denemarken en Zweden
Geen zon meer, wel net zulke indrukwekkende pilonen

In eerste instantie blijft het landschap hetzelfde open, golvende karakter hebben als in Denemarken. Naarmate we de Zweedse zuidkust naderen zien we het landschap veranderen vanwege het verschil in karakter tussen onze Noordzee en haar Oostzee.

Bij ons zijn de stranden breed. De golven die ergens op de oceaan zijn geboren, komen als lange, woeste rollers tegen de hoge duinen pas tot rust. De elementen zijn bars, hard, voelbaar. De weinige bomen die er zijn, groeien scheef en blijven klein. Het uitzicht is daardoor overal weids. Er is weinig beschutting.

Smalle strandjes, korte golfjes: de Oostzee aan de zuidkant van Zweden

Hier zien we smalle strandjes. Op het water een korte felle golfslag. Mediterraan aandoende pijnbomen staan bijna met de voeten in het water en reiken tot de hemel. De omgeving doet ons aan Istrië denken – die andere plek waar we bijna hadden gewoond.

De snelheid op de doorgaande Zweedse wegen varieert tussen de 70 en 90 km per uur, tot maximaal 110 op stukken snelweg. Als we door dorpjes rijden moeten we soms terug tot 30 km per uur. Om de zoveel kilometer staat een flitspaal. Blijkbaar is het nodig – en zijn niet alle Zweden zo relaxt als de maximum snelheden doen vermoeden. We tuffen genietend door bossen en langs dorpjes met houten Pippihuizen.

Onze laatste tussenstop is in Pataholm

Onze eindbestemming is natuurreservaat Lövö op een schiereilandje tussen het Zweedse vasteland en het langgerekte eiland Öland. Eindelijk gaan we met eigen ogen zien, en zelf ervaren, hoe het is om in dit bijzondere paradijsje te wonen.

Lövö Mönsterås
Natuurreservaat Lövö, met veel kleine (beboste) eilandjes voor de kust

De volgende ochtend krijg ik bericht van onze westerbuurvrouw – die haar taak als (sleutel)bewaarder van het Gele Huis serieus opneemt. ‘Hallo Zweden! We hopen dat jullie goed zijn aangekomen. Hier is het van voorjaar ineens najaar geworden, met veel regen en harde wind. Voor zover we kunnen zien ziet alles er goed uit rondom het Gele Huis, maar dochterlief en ik gaan voor alle zekerheid vanmiddag even kijken of er geen takken door de ruiten zijn gevlogen’.

20 gedachtes over “Toch nog op vakantie!

1. The Bridge (originele titel Bron (Zweeds) en Broen (Deens)) is een Deens-Zweedse tv-misdaadserie die in beide landen speelt en waarin beide talen worden gesproken. De titel verwijst naar de Sontbrug die Denemarken en Zweden verbindt.(Bron Wikipedia)

Ik bekeek de serie tijdens de winter via Netflix.

Jaren ook geen tv gekeken, maar vorige herfst heeft mijn echtgenoot hier een exemplaar aan de muur gehangen en nu kan ik er ook niet altijd naast kijken. Toch breng ik de meeste avonden ook door zonder tv. Teveel pulp.

The Bridge vond ik vooral mooi omwille van de hoofdrolspeelster. Een rechercheur met autisme! En ik hou van de klank van de taal. En het is spannend. Gewoon meeslepend. Ik heb ervan genoten.

Geniet jullie maar verder van de vakantie!

Liked by 1 persoon

1. De brug Denemarken- Zweden deden we ooit eens in de gierende regen. Jouw foto met die donkere wolken is prachtig, vervangt dus mijn foto die ik nooit heb kunnen trekken omdat de regen met bakken uit de hemel viel 😗.
    Geniet van de fijne vakantie. Altijd leuk om gelijkgestemden te ontmoeten.

2. Veel plezier! Wij hebben nu ook een heerlijke vakantiebestemming (met herhaal-knop) Wij zijn namelijk de blije bezitters van een ander Wohnmobil. 100 meter hogerop gelegen. Deze is beter toegankelijk en onderhouden. We kunnen er vanaf april zo in!

Liked by 1 persoon

3. Hoe je het ook naar je zin hebt in eigen huis en bij eigen haard, het is toch ook wel fijn om andere vergezichten te aanschouwen.
    Het is daar inderdaad wonderschoon. Wij zijn daar eens naar toegetuft met onze oude camper en hebben een poosje bij Kalmar op een camping gestaan. We hebben toen gekozen voor de overtocht Helsingor/Helsingborg.
    De wereld was toen vol met lupinen, prachtig!

Geniet maar lekker van jullie vakantie!
    En voor Jaap natuurlijk mooie plaatjes schieten.

Liked by 1 persoon

1. Ja, Jaap kan zijn hart hier ook wel ophalen. Hoewel we hier nu aan het eind van de winter zijn (voor zover het hier ook winter is geweest) en de natuur dus nog niet ‘wakker’ is, is het inderdaad een heel bijzondere omgeving met loof- en naaldbos, open plekken, rotsen, eilandjes in de zee-die-geen-echte-zee is… Zo anders dan bij ons! Leuk dat je de omgeving hier een beetje kent!
      En inmiddels heb je wellicht ook mijn volgende blog gelezen over eigen huis en eigen haard en wat huis en haard van een ander met me doet… 😉